Δημοφιλή Άρθρα

Δρ. Τσιλιμιδός Γεράσιμος MD, PhD
Γενικός Ιατρός
Metabolomic Medicine

Η ψωρίαση είναι μια χρόνια, φλεγμονώδης δερματοπάθεια, αυτοάνοσης αιτιολογίας, κυρίως λόγω διαταραχής του ανοσοποιητικού συστήματος. Οι κληρονομικοί (γενετικοί) παράγοντες φαίνεται πως συμμετέχουν στην εμφάνιση της ψωρίασης, αλλά αυτό δεν είναι πάντα απαραίτητο.

Οι άνδρες και οι γυναίκες προσβάλλονται εξίσου (περίπου το 2% του γενικού πληθυσμού).
Συνήθως, η ηλικία έναρξης της νόσου είναι μεταξύ 20 – 35 ετών, αλλά μπορεί να εμφανιστεί σε οποιαδήποτε ηλικία.

Η πιο συνηθισμένη μορφή της ψωρίασης είναι η κατά πλάκας (κοινή), που αφορά το 80% των ασθενών με ψωρίαση. Στις συχνότερες εντοπίσεις του εξανθήματος περιλαμβάνονται οι περιοχές των αγκώνων, του τριχωτού της κεφαλής και των γονάτων, ενώ τα πιο κοινά συμπτώματα είναι η δημιουργία λεπιών και ο κνησμός, ενώ το stress αποτελεί την κύρια αιτία επιδείνωσης της νόσου.

Άλλες μορφές είναι η φλυκταινώδης, η σταγονοειδής, η ερυθροδερμική κ.α.

Μπορεί να συνοδεύεται και από άλλες συστηματικές νόσους, όπως:

Παχυσαρκία και μεταβολικό σύνδρομο – μελέτη στην Κορέα σε περίπου 420.000 ασθενείς με παχυσαρκία ανέδειξε 11.054 περιστατικά ψωρίασης σε μια περίοδο παρακολούθησης 8.5 ετών. Σημαντικά ευρήματα αποτελούν τα χαρακτηριστικά των ατόμων με ψωρίαση που ήταν κατά κύριο λόγο άνδρες, ηλικιωμένοι και καπνιστές. Επίσης, είχαν πιο αυξημένες τιμές αρτηριακής πίεσης, γλυκόζης αίματος και υπερτριγλυκεριδαιμίας σε σχέση με τα παχύσαρκα άτομα χωρίς ψωρίαση.  Επίσης η μετα-ανάλυση του University of California, Davis School of Medicine,που συνέλεξε τα αποτελέσματα 35 ανεξάρτητων μελετών σε 20 χώρες με ένα σύνολο 1.450.000 και πλέον ασθενών αναφέρει 46.714 (2.14%) περιστατικά ψωρίασης.
  • Καρδιαγγειακή νόσος
  • Ψωριασική αρθρίτιδα
  • Νόσος Crohn
Η ψωριασική αρθρίτιδα αποτελεί μία ξεχωριστή μορφή, η οποία χαρακτηρίζεται από τη συνύπαρξη κλινικών εκδηλώσεων αρθρίτιδας και εμφανίζεται σε ποσοστό έως 25% των ασθενών με ψωρίαση. Προκαλεί φλεγμονή στις αρθρώσεις με συχνότερη εντόπιση στους καρπούς, στα γόνατα, στους αστραγάλους και στον αυχένα. Προσβάλλει συνήθως τις άκρες των δακτύλων των χεριών και των ποδιών και ενδέχεται επίσης να προσβάλλει τη σπονδυλική στήλη.

Εκλυτικοί παράγοντες που μπορούν να πυροδοτήσουν ή να επιδεινώσουν τη ψωρίαση είναι:
  • Λοίμωξη (στρεπτοκοκκική)
  • Συνχορήγηση φαρμάκων (αντικαταθλιπτικά, b-blockers κ.α.)
  • Τραύμα
  • Ορμονικοί παράγοντες
  • Αλκοόλ/κάπνισμα

Μεταβολικοί παράγοντες που σχετίζονται με την ψωρίαση

Η ψωρίαση έχει συσχετιστεί με την αντίσταση στην ινσουλίνη. Σύμφωνα με μελέτη της Δερματολογικής Κλινικής του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης οι ασθενείς με ψωρίαση έχουν αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2. Η αντίσταση ινσουλίνη προκαλεί χρόνια φλεγμονή που ευνοεί την εμφάνιση τόσο της ψωρίασης όσο και άλλων αυτοάνοσων καταστάσεων. Τα άτομα που πάσχουν από ψωρίαση έχουν σημαντικά αυξημένη προδιάθεση να εμφανίσουν αντίσταση στην ινσουλίνη και στη συνέχεια διαβήτη.

Η ψωρίαση επίσης σχετίζεται με έλλειψη και αντίσταση στη βιταμίνη D. Μελέτες έχουν αναδείξει τη σημασία της βιταμίνης D3 στη θεραπεία της ψωρίασης. Η χορήγηση της σε υψηλές δόσεις έως και 35.000IU για διάστημα αρκετών μηνών μείωσε τη συμπτωματολογία των ασθενών με ψωρίαση σε εντυπωσιακό βαθμό.

Κλινικές εκδηλώσεις της ψωρίασης

Συνήθως εμφανίζεται ως πλάκες ερυθρού, επηρμένου δέρματος που καλύπτονται από λευκά λέπια. Ορισμένες μορφές ψωρίασης χαρακτηρίζονται από τον σχηματισμό φλυκταινών (φλυκταινώδης ψωρίαση), ή από συνολική φλεγμονή και ερυθρότητα του δέρματος (ερυθροδερμική ψωρίαση), ή από φλεγμονή των αρθρώσεων, σε συνδυασμό με ψωριασικές βλάβες (ψωριασική αρθρίτιδα).

Η ψωρίαση ενδέχεται να προκαλέσει κνησμό και αίσθημα καύσου.

Διάγνωση της ψωρίασης

Η διάγνωση γίνεται τις περισσότερες των περιπτώσεων κατά την κλινική εξέταση του δέρματος που έχει προσβληθεί από τη νόσο, καθώς οι ψωριασικές βλάβες είναι χαρακτηριστικές ως προς τη μορφολογία και την εντόπισή τους.
Αν όμως η νόσος εξελίσσεται, ή μεταβάλλεται σε μία άλλη μορφή, ή συνοδεύεται με άλλες καταστάσεις, απαιτείται ιστολογική εξέταση (βιοψία) του προσβεβλημένου δέρματος (βιοψία).
Στην ψωριασική αρθρίτιδα είναι πολύ χρήσιμες και οι ακτινογραφικές απεικονίσεις.

Η ψυχολογική επιβάρυνση του ασθενούς λόγω της ψωρίασης είναι συχνά μεγαλύτερη από  την κλινική εικόνα.

H ψωρίαση επηρεάζει την εμφάνιση του σώματος, αλλά και την κοινωνικότητα του ασθενούς κι αυτό γιατί και οι ίδιοι οι ασθενείς αλλά και το περιβάλλον (συγγενικό, φιλικό, εργασιακό) ίσως δε γνωρίζουν ότι η ψωρίαση δεν είναι μεταδοτική. Γι’ αυτό και δύναται να αποτελέσει εμπόδιο σε δραστηριότητες άθλησης, διασκέδασης και κοινωνικής συναναστροφής και γενικά δημιουργεί προβλήματα αγχώδους διαταραχής και χαμηλής αυτοεκτίμησης του ατόμου

Η ψωρίαση μπορεί επίσης να συνυπάρχει και με άλλες νόσους όπως:
  • Σακχαρώδης Διαβήτης τύπου 2,
  • Καρδιαγγειακές νόσοι,
  • Ιδιοπαθή φλεγμονώδη νοσήματα του εντέρου (Crohn, ελκώδης κολίτιδα)
  • Χρόνια νεφρική νόσος, κ.α.

Αντιμετώπιση της ψωρίασης

Η θεραπεία πρέπει να εξατομικεύεται για κάθε ασθενή και συνυπολογίζεται σαφώς η έκταση και η μορφή της νόσου, καθώς και το στάδιο της νόσου.

Η κλασική θεραπευτική αντιμετώπιση περιλαμβάνει τοπικές θεραπείες με εφαρμογή τοπικών αλοιφών, χρήση φωτοθεραπειών ή λήψη φαρμάκων (από το στόμα ή ενέσιμα) ως συστηματική θεραπεία με στόχο την ανακούφιση των συμπτωμάτων.

Η διαχείριση ενός αυτοάνοσου νοσήματος με μόνο τη χρήση φαρμακευτικής αγωγής δε μπορεί να δώσει απάντηση στα πραγματικά αίτια της νόσου, που πρέπει να αντιμετωπιστούν με την αποκατάσταση της βιοχημικής ισορροπίας των κυτταρικών δομών.

Ο ανθρώπινος οργανισμός είναι μια τέλεια βιοχημική μηχανή, που λειτουργεί κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες. Όποια απόκλιση από αυτές τις συνθήκες για μεγάλο χρονικό διάστημα μπορεί να επιφέρει ανισορροπία και εκδήλωση νόσου.
Βασικός στόχος της θεραπείας είναι η επαναφορά των προσβεβλημένων κυτταρικών δομών του δέρματος, αλλά και των υπόλοιπων ανεξαιρέτως. Παράλληλα με την φαρμακευτική αγωγή αυτό επιτυγχάνεται με σωστή διατροφική παρέμβαση, αλλαγή του τρόπου ζωής, διαχείριση του στρες και συμπληρωματική θεραπεία των διατροφικών ελλείψεων.

Βιβλιογραφικές αναφορές:
  • Psoriasis, vitamin D and the importance of the cutaneous barrier’s integrity: An update. Carlo Mattozzi, Giovanni Paolino, Antonio Giovanni Richetta, Stefano CalvieriJ Dermatol. 2016 May;43(5):507-14. doi: 10.1111/1346-8138.13305. Epub 2016 Mar 12.
  • Patients with psoriasis are insulin resistant. Gyldenløve M1, Storgaard H2, Holst JJ3, Vilsbøll T2, Knop FK4, Skov L5. J Am Acad Dermatol. 2015 Apr;72(4):599-605. doi: 10.1016/j.jaad.2015.01.004. Epub 2015 Feb 1.
  • An update on psoriasis and metabolic syndrome: A meta-analysis of observational studies. Sanminder Singh, Paulina Young, April W. Armstrong; Published: July 18, 2017. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0181039
  • Psoriasis and insulin resistance: a review. Rhea Fitzgerald, Muriel Sadlier, Maureen Connolly and Anne Marie Tobin, Ireland. Christopher T. Ritchlin, M.D., M.P.H., Robert A. Colbert, M.D., Ph.D., and Dafna D. Gladman, M.D. N Engl J Med 2017; 376:957-970March 9, 2017DOI: 10.1056/NEJMra1505557
  • Psoralen and ultraviolet a light therapy for psoriasis. Robert S. Stern, M.D. N Engl J Med 2007; 357:682-690August 16, 2007 DOI: 10.1056/NEJMct072317
  • Treatment of Psoriasis. Review. Malcolm W. Greaves, M.D., Ph.D., and Gerald D. Weinstein, M.D. N Engl J Med 1995; 332:581-589March 2, 1995 DOI: 10.1056/NEJM199503023320907
  • Vitamin D and the Skin: An Update for Dermatologists. Kechichian E1,2, Ezzedine K3,4. Am J Clin Dermatol. 2017 Oct 9. doi: 10.1007/s40257-017-0323-8. PubMED
Ειδικός Γενικός Οικογενειακός Ιατρός Διδάκτωρ Πανεπιστημίου "Universita` degli Studi di Napoli, Federico II" Πρόεδρος του European Institute of Nutritional Medicine
Ειδικός Γενικός Οικογενειακός Ιατρός Μέλος του European Institute of Nutritional Medicine
Ειδικός Γενικός Ιατρός. Μέλος του European institute of nutritional medicine
Μοριακή Βιολόγος, Μεταπτυχιακή Ειδίκευση MSc by Research in Biomedical Sciences, University of Edinburgh. Κάτοχος πιστοποίησης Μεταβολομικής και Διατροφικής Ιατρικής του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Διατροφικής Ιατρικής, EINuM.
Κλινική Διατροφολόγος Πτυχιούχος του Πανεπιστημίου "Universita` degli Studi di MIlano" Γεν. Γραμματέας του European Institute of Nutritional Medicine
Διαιτολόγος-Διατροφολόγος Master Practitioner in Eating Disorders & Obesity. National Centre for Eating Disorders, London U.K.
Νοσηλεύτρια - Health Coach
Υπεύθυνη γραμματείας και εξυπηρέτησης κοινού
Τεχνολόγος εργαστηριακών εξετάσεων
Διαιτολόγος - Διατροφολόγος Master Practitioner in Eating Disorders & Obestity. National Centre for Eating Disorders, London U.K. Ειδικός Αθλητικής Διατροφής, International Society of Sports Nutrition